Trist
Vi missade den tävling som vi hade bäst chans att vinna - bästa logga. Jag tycker ju då att vår logga är hur snygg som helst, som jag har sagt tidigare, lite appelinspirerad, och vi hade många genomtänkta argument för den tävlingen som ex själva namnet ExPress UF som är lite klyschit: "Express" som i fort/snabb och i det ordet exPRESS - dvs att vi hävisar till vår produkt: olika PRESSAR.
Färgerna är dessutom i frukternas och pressarnas färg för att man lätt ska känna igen oss och komma ihåg oss etc.
Många bra argument hade vi och ett tävlingsbidrag var i princip klart att skicka in men så skickades det in försent pga felläsning (Att det gick att ladda upp på internet istället för att posta, men så var inte fallet.) Så nu är vi tyvärr inte med i den tävlingen, och det känns jättesurt - för jag tror att vi verkligen hade chans att vinna den! Vi har heller inga andra tävlingsbidrag inskickade så....vi är inte med i någon tävling.
Det känns verkligen jättetrist eftersom man kunde vinna fina priser och bidrag till företaget.
Det har kanske skapat lite tristare stämning i gruppen, men vi får ta nya tag och satsa stort på mässan istället då - där finns det ju fortfarande chans att vara med i tävlingar som bästa monter etc.
Tidsplan - avstämning
Jag tänkte att jag även skulle slänga in tidsplanen i bloggen, jag tror inte jag har gjort det tidigare.

Det mest ser faktiskt väldigt bra ut - vi har hittils gjort månaderna bra och enligt planen från september till december. Det enda vi missade i december var att ställa ut på någon julmarkad - vilket var en miss eftersom vår produkt var en så bra julklapp - men vi hade helt enkelt inte energin med tanke utlandspraktik, andra prov och ett välförtjänt jullov som ingen riktigt orkade uppoffra. Det var synd men det är smällen vi får ta - vill vi ha lite ledigt måste vi räkna med att gå miste om lite intäkter. Vilket är synd, men sant. Det får vi dock ta igen på mässan, öppet hus och fullfölja det som står i januaris tidsplan: att ställa ut i köpcentrum. Helst då vid en löningsdag/helg så att många är villiga och känner att de har råd att köpa så att vi får in lite exraintäkter.
Inför UF-mässan och lite annat smått och gott
Jo! Nu börjar de dra ihop sig till UF-mässan och jag har börjat tänka över hur våran monter bör se ut, och diskuterat det med dom andra. Jag vill att vi ska skapa en stämning som gör att folk vill gå in i montern och satsa mycket på att just få in folk i montern och inte bara stå utanför och kolla. Sen har vi pratat om om det ska vara en monter i köksmiljö, barmiljö eller cafe eller helt enkelt bara stilren? Jag tycker att man borde få in någonting lite hemtrevligt...inte kök men kanske en trevligare liiiiiten "barkänsla". Jag tror det lockar både och gamla - särsillt unga som gillar och gå ut på barer och då kan vi ju erbjuda på ett sätt en barmiljö fast med färskpressad apelsinjuice eller lemonad. Kanske till och med alkoholfria drinkar ? Allt är möjligt. Vi tänkte ju dessutom att vi ska dela ut apelsinjuice men vår lilla idé är att kunderna ska få pressa sin egen juice så att de faktiskt får se hur pressen fungerar och förhoppningsvis gillar det dom provar och på så sätt få fler folk att köpa. Det är lättare att sälja om kunden själv får testa än om man bara står och berättar om den. Lite så tänker jag.
Jag har skissat en halvtaskig bild i tyvärr dålig upplösning och dåliga färger men lite såhär har jag tänkt och dom andra verkar hänga på det mest:

Jag har tänkt att på ena väggen (eftersom vi har en hörnmonter vilket vi önskade yey!) ska vår logga sitta, en riktigt fet logga så att man ser vad vi heter och vilka vi är och att de blir en logga man kommer ihåg när man går därifrån. Eftersom loggan är så stor (vad jag har tänkt) och redan har massa färger tycker jag att den väggen ska vara vit - stilrent - inget kladd. Förutom de två hyllor som du ser på bilden: där det står två lådor med apelsiner och lime så att man ser vad vi håller på med, det ser fräscht ut och vi kan enkelt förvara den frukt vi behöver för att kunna erbjuda folk apelsinjuice och lemonad.
På nästa vägg pratar vi om att ha en färg, vilket jag tycker är bra, annars blir det för sterilt och otrevligt. Vi pratar om limegrönt/expressgrönt eller liknande - kanske ljusljusgrönt? Det är dessutom bra med en starkare färg som väcker uppmärksamhet så att folk kommer till montern. På den väggen sen finns det också två hyllor som jag har placerat några av våra förpackade pressar på. Det har jag gjort eftersom att vi har fått så fina komentarerer om vår förpackning, att den är roligt, presentförpackning och väldigt fin. Jag tror att vi säljer många pressar pga förpackningen så det är en bra idé att visa dem också. (Det är alltså dom vita trekanterna på hyllorna till höger).
På nästa vägg pratar vi om att ha en färg, vilket jag tycker är bra, annars blir det för sterilt och otrevligt. Vi pratar om limegrönt/expressgrönt eller liknande - kanske ljusljusgrönt? Det är dessutom bra med en starkare färg som väcker uppmärksamhet så att folk kommer till montern. På den väggen sen finns det också två hyllor som jag har placerat några av våra förpackade pressar på. Det har jag gjort eftersom att vi har fått så fina komentarerer om vår förpackning, att den är roligt, presentförpackning och väldigt fin. Jag tror att vi säljer många pressar pga förpackningen så det är en bra idé att visa dem också. (Det är alltså dom vita trekanterna på hyllorna till höger).
Jag har även tänkt på placeringen av bordet (det vita långbordet) som jag tycker kan vara vår disk/kassa och där man får pressa sin egen juice. Den har jag placerat lite längre in i montern än just vid utkanten - för att folk blir på så sätt lite "tvingade" att gå in i vår monter för att prata/köpa/dricka juice. Det tror jag är en superidé!
Sen finns det ett bord till som jag har placerat i ytterkanten av andra sidan montern för att även kunna få chans och prata med/fånga de kunder som vandrar runt på mässan. Där kan någon säljare stå och informera om produkten och man kan sen gå vidare till kassan för att köpa eller prova pressen.
Montern är dock inte helt klar i skiss utan vi måste bestämma rätt färg osv och lägga till andra detaljer - det gäller bara att komma på dom först - bra idér för att locka folk att köpa - så att vi kan tjäna lite kosing på mässan.
Vi kollar runt efter vita tapeter till den vita väggen och planerar att eventuellt köpa några längder grön tapet till nästa vägg. Loggan kan jag med hjälp av min pappa fixa. Vi ska försöka trycka en 90 cm x 110 cm (inte bestämda mått, men det blir något liknande) stor logga i antingen fotopapper eller självhäftande - så att det blir som ett stort klistermärke eller att man sätter det på kartong som vi sedan sätter utt på väggen - lite 3Dlogga på den. Det känns snyggt. Och vår logga är dessutom så snygg, och lite Appleinspirerad så jag tror att det kommer locka att ha en så stor och synlig logga!
Bord kanske vi kan fixa genom Karla som har ett gammalt bord som vi får skaffa en fin duk till och ett liknande barbord förhoppningsvis med barstolar kanske vi kan låna av skolan, det ska vi kolla upp!
Vi fick även några tips från Petra, vår rådgivare att göra saker som sticker ut. Det sa dessutom Therese från UF att man kunde göra - något som hon själv gjort och vann på. Dom delade ju ut som hjärtnyckelringar som folk gick omkring med - något liknande tänkte även vi! Så att juryn ser att många har varit hos just oss och att vi har gett ett avtryck.
Även du, Annamaria, gav tips om ex ballonger som sträcker sig över hela mässan så att man ser oss och undrar vilka vi är för ena redan när man kmr in i entren. Jag tror att det skulle vara en suuuuuperidé för marknadsföringen och försäljningen eftersom vi inte hade en superbra plats, lite dolda är vi. Så nu tittar vi runt efter heliumballonger och ska ringa UF och fråga om det är tillåtet med helium.
Utvärdering
Idag blandade vi grupper och hade utvärdering (jag med två andra UFare, bla. Julia, och en annan med eget, väldigt unikt projektarbete). Det var kul att höra andras projekt och hur de arbetar. Det gav en tips på hur vi själva kan arbeta - både med företagets produktförsäljning och med oss själva som medarbetare. Alla hade lite utav samma problem och man kunde lätt känna igen sig i problematiken i att jobba i grupp. Det går bra, men alla har sina viljor och det är så det är - men man får komma överrens om något som funkar för alla så att det kan bli ett så effektivt och bra arbete som möjligt. Vilket vi nu försöker med.
Det var kul att få höra hur någon jobbar med ett helt annat projekt också - inte alls likt UF.
Känn Pressen!
Nu har dom äntligen kommit - våra pressar! Det var ju synd att vi inte kunde visa dom på öppet hus som jag skrev. Speciellt eftersom att vi hade en apelsinpress som såg ut att gå hem (genom vår beskrivning och intresset för ex färskpressad apelsinjuice jeje). Det hade vi behövt visa för ännu mer intresse hos kunderna - men icke.
Jag ska testa skicka ut samma intressemail igen för att se om någon svarar denna gång - kanske att man får vara lite mer spexig i sitt mail - men jag som tyckte att det var ett sånt fint litet mail... Det man kan göra är att komma på en bra ämnesrubrik i mailet för att kunderna verkligen ska öppna mailet och bli intresserad. Nu får jag filura på det.
En STOOOR chans missade vi eftersom att våra pressar va aningen försenade (och pga lite bristande kommunikation vart det lite missförstånd som gjorde att våra beräkningar vart lite fel) så gick vi miste om ett försälningstillfälle på 20 pressar - en beställning av Emmas farbror. Den ordern kunde vi dock inte genomöra eftersom att pressarna kom samma dag som han reste bort och därmed valde att inte köpa några pressar. Det gjorde att vi gick miste om ca 2000 kr! (1980 kr för att vara exakt) Det svider! För dom pengarna kunde vi ha kommit närmare vårt break even + att vi nu när mässan kmr och fler säljningstillfällen kommer kunde skaffat oss mer resurser för att göra en bra försäljning....tyvärr.
Öppet hus
JO! Vi stod ju då på öppethus i julas vilket var väldigt kul - ett av våra såkallade säljtillfällen. Det som var svårt då var att vi ännu inte hade fått hem pressarna utan de var på färd i Frankrike så vi hade inte chansen att sälja och visa våra riktiga pressar. Det var väldigt synd eftersom vi annars kunde ha fått några pressar sålda direkt på plats. Det vi gjorde var att vi tog med de egna pressarna vi har hemma (en lime och en citron) och skyltade med samt lät folk prova och vi demonstrerade även hur pressarna fungerar för att våra potentiella kunder skulle bli lockade och lägga en beställning hos oss. Därför hade vi en intresseanmälningslista där vi tog kontaktuppgifter för att senare skicka ut mail om info om köp etc när pressarna hade kommit. Det tyckte jag var den bästa lösningen vi kunde använda oss av - dock var det väldigt synd att vi inte kunde sälja på en gång eftersom folk hellre faktiskt köper på plats. Om vi skickar ut ett mail om att "det går att beställa nu" är det många som "tar det senare" eller slänger e-posten - vilket är synd. Det har jag redan sett då jag skickade ut ett fint litet mail till de intresseanmälda men vi har fortfarande inte fått in en ända beställning + trots stort visat intresse på öppet hus. Jäkligt synd - där missade vi en stor chans. Men vi får ta nya tag och synas mer genom andra sälningstillfällen - ex Farsta C eller Mörby C där UF får ställa ut. Det borde fungera bra med tanke på att det rör sig så otroligt mkt människor = en utmärkt chans att synas. Och snart kommer ju mässan också.