Slutspurt
Nu är vi inne på sista momenten. Just nu är det att få ihop årsredovisningen som gäller, men även att få slut på det lager som återstår. Vi hade rådgivarmöte med Petra för någon vecka sedan och fick tipset att lösa vårt ändå för stora återstående lager av pressar - att sätta ut en blocketannons. Just nu är alla rätt uppe i att skriva sina delar (som vi har delat upp) i årsredovisningen men så snart som möjligt bör vi slänga ut en sådan annons för att få in några sista slantar. Sedan återstår bolagsstämma och att stänga ner och avsluta bankkonton, återbetala riskkapital till våra riskkapitalister, vilket är en del. Sedan är det dags att stänga ner företaget.
Det känns ändå lugnt med tid. Vi har bestämt oss för att inte tävla med vår årsredovisning och tänker därför inte lägga så mycket energi på layout, utan mer innehåll. Alla är nog rätt trötta nu och peppen och energin att driva företaget är inte riktigt lika stark längre - men det är förståeligt, nu är vi alla skoltrötta och inne i det sista.
På något sätt kändes UF-mässan som slutmålet och efter det har försäljningen och engagemanget från oss alla hr dalat lite. Vi behöver få ut de sista pressarna, och blocketannonsen känns som en snabb och enkel superlösning. Sedan får man hoppas att någon nappar.
To-do-list

UF-mässa
Har vi ju varit på också. Det var två långa dagar men vi fick mycket mera sålt under mässan än vad jag någonsin trot! Ena dagen hade vi till och med slut på Apelsinpressar. Vi låg dock lite i bakgrunden eftersom att vi inte var med i så många tävlingar och så. Men andra företag som Fresh Face och Spiffy and Fresh vann ju!! Sjukt grymma!
Efter UF-mässan har vi legat väldigt lågt, det beror nog mestadels på att vi inte har haft någon ekonomi i schemat och varit helt uppe i projekt (Utopia). Nu är det lite segt att starta igen. Det kändes lite som att mässan var ett mål som man har klarat av och nu vet man inte riktigt vad man ska göra, så det står lite still. MEN Julia och Källan var bra och skrev ner en lista på saker som behövs göras och vi skall ta två punkter var. Jag ska fixa ett nytt rådgivarmöte med Petra och så ska jag kolla upp vad bolagsstämma innebär och sedan förbereda det.
Efter UF-mässan har vi legat väldigt lågt, det beror nog mestadels på att vi inte har haft någon ekonomi i schemat och varit helt uppe i projekt (Utopia). Nu är det lite segt att starta igen. Det kändes lite som att mässan var ett mål som man har klarat av och nu vet man inte riktigt vad man ska göra, så det står lite still. MEN Julia och Källan var bra och skrev ner en lista på saker som behövs göras och vi skall ta två punkter var. Jag ska fixa ett nytt rådgivarmöte med Petra och så ska jag kolla upp vad bolagsstämma innebär och sedan förbereda det.
Gruppen fungerar desstuom mycket bättre sen vi fick prata ut om allt. Det var väldgit bra.
Terapi
Nu har vi haft lite gruppsamtal i företaget och det var väldigt skönt och behövligt. Det har gått och bubblat ett tag under utan hos alla tror jag av lite olika skäl - dels att vi är rent av oproduktiva när vi väl har tid att jobba och det slutar mest i att ingen gör något mer än att vara frustrerad över att inget blir gjort, och dels för dålig stämning och attityd. Det kändes bra att få ta upp och att alla fick prata av sig samt att vi nu kan ta nya tag, och det tror jag att dom flesta kände att vi nu kan.
Det har varit mycket så att vi redan när vi möts är på dåligt humör och lätt drar ner andra, precis som du AnnaMaria sa att man får skilja på yrkesroll och privatperson i ett företag och jag tror att många, kanske alla, inklusive mig själv har tagit med sin privatperson lite för mkt under arbetet och lektionerna.
Vi pratade ut om oproduktiviteten och det att våran plattorganisation inte fungerar så som vi önskar, VD måste ta mer ansvar i att styra upp och vi övriga måste hålla oss mer till våra arbetsuppgifter osv. eftersom det nu har blivit inriktitat på väldigt mkt sälj sälj sälj och man har tappat sina egna uppgifter.
Vi kom fram till att vi måste släppa taget om vår plattorganisation och att VD måste styra upp mer genom ex. att vi alltid har en dagordning eller veckoordning där vi har x antal punkter och uppgifter som måste bli gjorda och att VD ser till att vi övriga gör våra uppgifter ordentligt. Ex nu är vi några som kan fokusera oss på mässa och monter lite extra samtidgit som alla ska ha fokus på det men alla kanske inte behöver lägga lika mkt kraft på just förberedelsena ex säljarna kan försöka få in oss på övriga marknader som barer/restauranger, affärer, privatpersoner etc.
Sen var vi ändå noga med att man alltid ska kunna be om hjälp och att sammarbetet fortfarande fortsätter MEN att man till grunden håller sig till sin arbetsuppgift. Och att vi ska få en bättre kommunikation över lag - ex ska man ändå kunna säga att man har för mkt i sin egen uppgift för att kunna hjälpa till och denne får ta hjälp av någon annan.
I kort kom vi fram till:
* Lämna den negativa privatpersonen hemma (visst kan man ha en dålig dag, men den negativa attityden och stämningen måste bort) och fokusera på dig i din yrkesroll.
* Bättre kommunikation - kunna ta hjälp, kunna säga ifrån, inte låta saker ligga och bubbla under ytan.
* Bättre uppstyrning av arbetstid - ex dagordning, punkter, måste göra lista, och att det sker en kontinuerlig uppföljning på allas arbete.
* Fördela arbete utifrån allas yrkesroller och fokusera mer på sin egen yrkesroll.
Nu tar vi nya tag och lämnar det gamla bakom oss!
Trist
Vi missade den tävling som vi hade bäst chans att vinna - bästa logga. Jag tycker ju då att vår logga är hur snygg som helst, som jag har sagt tidigare, lite appelinspirerad, och vi hade många genomtänkta argument för den tävlingen som ex själva namnet ExPress UF som är lite klyschit: "Express" som i fort/snabb och i det ordet exPRESS - dvs att vi hävisar till vår produkt: olika PRESSAR.
Färgerna är dessutom i frukternas och pressarnas färg för att man lätt ska känna igen oss och komma ihåg oss etc.
Många bra argument hade vi och ett tävlingsbidrag var i princip klart att skicka in men så skickades det in försent pga felläsning (Att det gick att ladda upp på internet istället för att posta, men så var inte fallet.) Så nu är vi tyvärr inte med i den tävlingen, och det känns jättesurt - för jag tror att vi verkligen hade chans att vinna den! Vi har heller inga andra tävlingsbidrag inskickade så....vi är inte med i någon tävling.
Det känns verkligen jättetrist eftersom man kunde vinna fina priser och bidrag till företaget.
Det har kanske skapat lite tristare stämning i gruppen, men vi får ta nya tag och satsa stort på mässan istället då - där finns det ju fortfarande chans att vara med i tävlingar som bästa monter etc.
Tidsplan - avstämning
Jag tänkte att jag även skulle slänga in tidsplanen i bloggen, jag tror inte jag har gjort det tidigare.

Det mest ser faktiskt väldigt bra ut - vi har hittils gjort månaderna bra och enligt planen från september till december. Det enda vi missade i december var att ställa ut på någon julmarkad - vilket var en miss eftersom vår produkt var en så bra julklapp - men vi hade helt enkelt inte energin med tanke utlandspraktik, andra prov och ett välförtjänt jullov som ingen riktigt orkade uppoffra. Det var synd men det är smällen vi får ta - vill vi ha lite ledigt måste vi räkna med att gå miste om lite intäkter. Vilket är synd, men sant. Det får vi dock ta igen på mässan, öppet hus och fullfölja det som står i januaris tidsplan: att ställa ut i köpcentrum. Helst då vid en löningsdag/helg så att många är villiga och känner att de har råd att köpa så att vi får in lite exraintäkter.
Inför UF-mässan och lite annat smått och gott
Jo! Nu börjar de dra ihop sig till UF-mässan och jag har börjat tänka över hur våran monter bör se ut, och diskuterat det med dom andra. Jag vill att vi ska skapa en stämning som gör att folk vill gå in i montern och satsa mycket på att just få in folk i montern och inte bara stå utanför och kolla. Sen har vi pratat om om det ska vara en monter i köksmiljö, barmiljö eller cafe eller helt enkelt bara stilren? Jag tycker att man borde få in någonting lite hemtrevligt...inte kök men kanske en trevligare liiiiiten "barkänsla". Jag tror det lockar både och gamla - särsillt unga som gillar och gå ut på barer och då kan vi ju erbjuda på ett sätt en barmiljö fast med färskpressad apelsinjuice eller lemonad. Kanske till och med alkoholfria drinkar ? Allt är möjligt. Vi tänkte ju dessutom att vi ska dela ut apelsinjuice men vår lilla idé är att kunderna ska få pressa sin egen juice så att de faktiskt får se hur pressen fungerar och förhoppningsvis gillar det dom provar och på så sätt få fler folk att köpa. Det är lättare att sälja om kunden själv får testa än om man bara står och berättar om den. Lite så tänker jag.
Jag har skissat en halvtaskig bild i tyvärr dålig upplösning och dåliga färger men lite såhär har jag tänkt och dom andra verkar hänga på det mest:

Jag har tänkt att på ena väggen (eftersom vi har en hörnmonter vilket vi önskade yey!) ska vår logga sitta, en riktigt fet logga så att man ser vad vi heter och vilka vi är och att de blir en logga man kommer ihåg när man går därifrån. Eftersom loggan är så stor (vad jag har tänkt) och redan har massa färger tycker jag att den väggen ska vara vit - stilrent - inget kladd. Förutom de två hyllor som du ser på bilden: där det står två lådor med apelsiner och lime så att man ser vad vi håller på med, det ser fräscht ut och vi kan enkelt förvara den frukt vi behöver för att kunna erbjuda folk apelsinjuice och lemonad.
På nästa vägg pratar vi om att ha en färg, vilket jag tycker är bra, annars blir det för sterilt och otrevligt. Vi pratar om limegrönt/expressgrönt eller liknande - kanske ljusljusgrönt? Det är dessutom bra med en starkare färg som väcker uppmärksamhet så att folk kommer till montern. På den väggen sen finns det också två hyllor som jag har placerat några av våra förpackade pressar på. Det har jag gjort eftersom att vi har fått så fina komentarerer om vår förpackning, att den är roligt, presentförpackning och väldigt fin. Jag tror att vi säljer många pressar pga förpackningen så det är en bra idé att visa dem också. (Det är alltså dom vita trekanterna på hyllorna till höger).
På nästa vägg pratar vi om att ha en färg, vilket jag tycker är bra, annars blir det för sterilt och otrevligt. Vi pratar om limegrönt/expressgrönt eller liknande - kanske ljusljusgrönt? Det är dessutom bra med en starkare färg som väcker uppmärksamhet så att folk kommer till montern. På den väggen sen finns det också två hyllor som jag har placerat några av våra förpackade pressar på. Det har jag gjort eftersom att vi har fått så fina komentarerer om vår förpackning, att den är roligt, presentförpackning och väldigt fin. Jag tror att vi säljer många pressar pga förpackningen så det är en bra idé att visa dem också. (Det är alltså dom vita trekanterna på hyllorna till höger).
Jag har även tänkt på placeringen av bordet (det vita långbordet) som jag tycker kan vara vår disk/kassa och där man får pressa sin egen juice. Den har jag placerat lite längre in i montern än just vid utkanten - för att folk blir på så sätt lite "tvingade" att gå in i vår monter för att prata/köpa/dricka juice. Det tror jag är en superidé!
Sen finns det ett bord till som jag har placerat i ytterkanten av andra sidan montern för att även kunna få chans och prata med/fånga de kunder som vandrar runt på mässan. Där kan någon säljare stå och informera om produkten och man kan sen gå vidare till kassan för att köpa eller prova pressen.
Montern är dock inte helt klar i skiss utan vi måste bestämma rätt färg osv och lägga till andra detaljer - det gäller bara att komma på dom först - bra idér för att locka folk att köpa - så att vi kan tjäna lite kosing på mässan.
Vi kollar runt efter vita tapeter till den vita väggen och planerar att eventuellt köpa några längder grön tapet till nästa vägg. Loggan kan jag med hjälp av min pappa fixa. Vi ska försöka trycka en 90 cm x 110 cm (inte bestämda mått, men det blir något liknande) stor logga i antingen fotopapper eller självhäftande - så att det blir som ett stort klistermärke eller att man sätter det på kartong som vi sedan sätter utt på väggen - lite 3Dlogga på den. Det känns snyggt. Och vår logga är dessutom så snygg, och lite Appleinspirerad så jag tror att det kommer locka att ha en så stor och synlig logga!
Bord kanske vi kan fixa genom Karla som har ett gammalt bord som vi får skaffa en fin duk till och ett liknande barbord förhoppningsvis med barstolar kanske vi kan låna av skolan, det ska vi kolla upp!
Vi fick även några tips från Petra, vår rådgivare att göra saker som sticker ut. Det sa dessutom Therese från UF att man kunde göra - något som hon själv gjort och vann på. Dom delade ju ut som hjärtnyckelringar som folk gick omkring med - något liknande tänkte även vi! Så att juryn ser att många har varit hos just oss och att vi har gett ett avtryck.
Även du, Annamaria, gav tips om ex ballonger som sträcker sig över hela mässan så att man ser oss och undrar vilka vi är för ena redan när man kmr in i entren. Jag tror att det skulle vara en suuuuuperidé för marknadsföringen och försäljningen eftersom vi inte hade en superbra plats, lite dolda är vi. Så nu tittar vi runt efter heliumballonger och ska ringa UF och fråga om det är tillåtet med helium.
Utvärdering
Idag blandade vi grupper och hade utvärdering (jag med två andra UFare, bla. Julia, och en annan med eget, väldigt unikt projektarbete). Det var kul att höra andras projekt och hur de arbetar. Det gav en tips på hur vi själva kan arbeta - både med företagets produktförsäljning och med oss själva som medarbetare. Alla hade lite utav samma problem och man kunde lätt känna igen sig i problematiken i att jobba i grupp. Det går bra, men alla har sina viljor och det är så det är - men man får komma överrens om något som funkar för alla så att det kan bli ett så effektivt och bra arbete som möjligt. Vilket vi nu försöker med.
Det var kul att få höra hur någon jobbar med ett helt annat projekt också - inte alls likt UF.
Känn Pressen!
Nu har dom äntligen kommit - våra pressar! Det var ju synd att vi inte kunde visa dom på öppet hus som jag skrev. Speciellt eftersom att vi hade en apelsinpress som såg ut att gå hem (genom vår beskrivning och intresset för ex färskpressad apelsinjuice jeje). Det hade vi behövt visa för ännu mer intresse hos kunderna - men icke.
Jag ska testa skicka ut samma intressemail igen för att se om någon svarar denna gång - kanske att man får vara lite mer spexig i sitt mail - men jag som tyckte att det var ett sånt fint litet mail... Det man kan göra är att komma på en bra ämnesrubrik i mailet för att kunderna verkligen ska öppna mailet och bli intresserad. Nu får jag filura på det.
En STOOOR chans missade vi eftersom att våra pressar va aningen försenade (och pga lite bristande kommunikation vart det lite missförstånd som gjorde att våra beräkningar vart lite fel) så gick vi miste om ett försälningstillfälle på 20 pressar - en beställning av Emmas farbror. Den ordern kunde vi dock inte genomöra eftersom att pressarna kom samma dag som han reste bort och därmed valde att inte köpa några pressar. Det gjorde att vi gick miste om ca 2000 kr! (1980 kr för att vara exakt) Det svider! För dom pengarna kunde vi ha kommit närmare vårt break even + att vi nu när mässan kmr och fler säljningstillfällen kommer kunde skaffat oss mer resurser för att göra en bra försäljning....tyvärr.
Öppet hus
JO! Vi stod ju då på öppethus i julas vilket var väldigt kul - ett av våra såkallade säljtillfällen. Det som var svårt då var att vi ännu inte hade fått hem pressarna utan de var på färd i Frankrike så vi hade inte chansen att sälja och visa våra riktiga pressar. Det var väldigt synd eftersom vi annars kunde ha fått några pressar sålda direkt på plats. Det vi gjorde var att vi tog med de egna pressarna vi har hemma (en lime och en citron) och skyltade med samt lät folk prova och vi demonstrerade även hur pressarna fungerar för att våra potentiella kunder skulle bli lockade och lägga en beställning hos oss. Därför hade vi en intresseanmälningslista där vi tog kontaktuppgifter för att senare skicka ut mail om info om köp etc när pressarna hade kommit. Det tyckte jag var den bästa lösningen vi kunde använda oss av - dock var det väldigt synd att vi inte kunde sälja på en gång eftersom folk hellre faktiskt köper på plats. Om vi skickar ut ett mail om att "det går att beställa nu" är det många som "tar det senare" eller slänger e-posten - vilket är synd. Det har jag redan sett då jag skickade ut ett fint litet mail till de intresseanmälda men vi har fortfarande inte fått in en ända beställning + trots stort visat intresse på öppet hus. Jäkligt synd - där missade vi en stor chans. Men vi får ta nya tag och synas mer genom andra sälningstillfällen - ex Farsta C eller Mörby C där UF får ställa ut. Det borde fungera bra med tanke på att det rör sig så otroligt mkt människor = en utmärkt chans att synas. Och snart kommer ju mässan också.
Crisis
Nu äre kris! Eftersom att vi har varit på utlandspraktik nu i tre veckor har vi tydligen missade en massa grejer. Ex. mailkontakten med Fredrik på fraktfirman i Kina. Han har bett oss om uppgifter som vi inte har sett (alltså pga att vi inte har kollat mailen tillräckligt ofta) och har svarat lite för sent på - så nu har har fortfarande inte skickat varorna till Sverige. Vilket betyder att några av de planer vi hade går i krasch.
Jag måste erkänna att "checka mailen" har jag enormt dålig på och överlåtit det till någon annan (oftast Julia - produkt/inköpsansvarig) - vilket teamwork huh? Nej. Något som Julia också har känt så nu var hon duktigt och sa till oss andra att hjälpa henne så att vi inte missar några viktiga uppgifter - då det leder till problemos som dessa.
Jag som marknadsansvarig såg vår chans i att delta på KSGs öppna hus med vårt företag (den 7/12) där jag tänkte att vi själva eventuellt kunde ha försäljning (om det skulle vara tillåtet?) iaf så tänkte vi ha våra produkter för visning men nu kommer heller inte våra pressar att hinna komma till Sverige detta datum.....det jag kom på då var att både jag och Karla redan har varsinna pressar (en lime och en citron) hemma som vi köpt tidigare, som vi kan skylta med. Det är den bästa lösningen jag kunde komma på, men det betyder att vi inte kan tjäna några större summor pengar denna kväll om vi inte fokuserar på att sälja riskkapital (det känns dock inte sååå lovande att vi säljer några många sådana..).
Valevale...dessutom sinkar jag ner gruppen för nu har jag legat sjuk hemma sen i torsdags...visst jag har kunnat pilla lite på vår hemsida (den är btw väldigt fin tycker jag...även om den bara är under uppbyggnad just nu) www.expressuf.se
Men jag kan inte göra så mycket annat för efter någon timme måste jag lägga mig ner och vila. Men nu tänkte jag att jag är med över facebook imorn o dom dagarna jag är sjuk, under projekttiden så att jag också är delaktg. För gruppens och min egens skull. Nu ska jag bli frisk, goodbyes.
Tillbaka i Sverige
Nu är vi äntligen samlade i Sverige igen allihop! Emma har varit fantastisk som har kunnat fixa det slutliga i affärsplanen - vi har kunnat ha lite kontakt över landsgränserna ändå.
Vi satt sista dagen innan vi skulle åka iväg på våra praktiker och satte ihop allas verk till en fullständig affärsplan. Vi var lite oroliga att vi inte skulle hinna (det var ju svårt med tiden + att vi borde ha varit bättre med tidsplaneringen av affärsplanen) MEN det gjorde vi. Jag personligen tycker att själva layouten är G R Y M T snygg! Vi alla har skrivit olika delar och jag var rädd att det inte skulle passa ihop som en flytande text eller att språket skulle vara annourlunda från person till person. Men det blev super. Vi vart ju tillochmed nominerade till "bästa affärsplan" av våra kära tvåor - man tackar. Det känns ju bara för bra!
Nu måste jag kritisera mig själv för jag har inte läst igenom hela affärsplanen och det måste jag göra. Jag måste ju ha koll på allt som står.
Dessutom MÅSTE jag börja fixa på en hemsida nu - jag har absolut ingen aning om hur man gör men jag ska klura ut det där. Kan jagi nte själv får jag ta hjälp av mina kollegor och annars får jag kontakta min vän som kan datorer. Men det blir en skoj utmaning, jag tycker att det är svinkul med kreativa saker - så som hemsidor!
Nu kör vi
Höstlov - inte mycket vila
Hejsansvejsan!
Nu är det dålig med update, det har hänt rätt mycket ändå sen sist!
Det har varit mycket i skolan samtidigit som vi ska sköta företaget och som jag skrev senast har vi fått olika offerter och olika priser lite varje gång vi skriver. Nu har vi dock beställt och betalt hem lite över 200 st citruspressar så snart är dom på sin väg från Kina till Sverige. Det känns spännande! + att vi har räknat ut att vi slipper rätt med moms. superduper! Jag tycker ändå att vi har stött på ett antal problem nu men jag från början hade räknat med - jag menar självklart har vi varit tvunga att kontakta flera olika leverantörer som många av dom (som vår första Eden Lee) skulle försöka få oss att betala mer än behövligt. Men vi har haft diskussioner i gruppen och inte gett oss utan hört av oss till fler - samt haft stöttning i svenska Fredrik som sköter den fraktfirman vi går igenom. Vi har dessutom fått många nej - pga att vår beställning är för liten - många vill att vi som minst ska beställa 500-1000 exemplar - något som vi över huvud taget inte har ekonomin till! Men vi har envisats och hört av oss till fler! Go oss!
Vi har nu också samlat in tillräckligt med riskkapital genom vänner, familj och bekanta! Underbart! Vi har nu så det räcker - men det blir nog inte mycket över. Så vi ska fortsätta med så mycket som möjligt. Vi har också haft två stycken loppisar, nu senast i Gustavsberg i lördags - den första loppisen kunde inte jag vara med på (jobb). Där har vi sammanlagt tjänat ihop ca 1000 kr. Gött!!
Vi håller även på och skriver affärsplanen samtidigt som vi sköter alltihopa och förebereder oss inför Barcelona!
Vi ska ses senare i veckan och sätta ihop affärsplanen snyggt. Jag håller på och skriver marknadsföringsdelen - det känns kul. Det känns som om det finns 1000 möjligheter.
Dock är det lite svårt med hemsidan - visma verkade inge snyggt men där får man en webshop + google adwards på köpet. Vi ska kolla om vi kan ta hjälp av Källans (Rebeckas) vän som är duktig på hemsidor. Hon skulle träffa honom i söndags så jag får se hur det blev senare i veckan!
Vi har öppnat ett bankkonto också, jag och Karla ska och hämta "betalningsdosor" på SEB imorn - vi är lite sena med det men det blir av imorn. Vi har pratat med dom och så. Vi skulle fått bankgironr i veckan men det har blivit försenat och gjort så att vi har blivit försenade med fakturan till Reumatikerförbundet - inte så skoj. Jag tror dock att vi har fått bankgirot vissa av oss nu så vi kan skicka det i veckan. Vi får skicka ett "ursäktsmail" också om vår försening.
ÅH JUSTE! Vi var och plåtades haha till affärsplanen och hemsidan - porträtt (helkropp och halvkropp) och så ska vi göra små presentationer av oss själva. Bilderna var grymma - ser väldigt trevliga och levande ut - avslappnat - tack vare Karlas vän Josef Peyre. Så nu ska vi promota honom lite också.
F
Beställning + riskkapital på G
Nu har det gått lite trögt senaste tiden, som jag skrev igår men nu börjar det lätta upp! Julia har varit sjuk ett bra tag vilket har resulterat i att vi inte har gått lika fort fram eftersom julia har varit och är den som är inköps/produktansvarig och är den som har haft kontakt med leverantörer. Vi löste det genom vår gemensamma facebook-grupp där vi har direktkontakt och delar länkar, info och nyheter. Men visst gick det lite segare pga det.
Nu är Julia tillbaka och frisk och kry :D men problemen slutade inte där. Vår leveranför (kontaktpersonen Eden Lee) som vi hade en bra kommunikation med tänkte inte som vi.
Vi hade ju en kontakt med en svensk fraktfirma i Kina och vi hade räknat ut att vi skulle få en betyldigt billigare fraktkostnad om vi gick genom denna + kvalitetskontroll OCH vår kontaktperson Fredrik har dessutom själv drivit UF-företag och vet vad vi "går igenom". Eden Lee vägrade dock att sammarbeta med oss om vi ville ha frakten genom det svenska företaget (alltså hade han räknat in en del av produktpriset i sitt eget fraktpris) så det kändes ju som en riktig bluff!! Då kändes allting hemsk! Som att vi aldrig skulle komma framåt MEN nu har vi det! Nu har vi hittat en leverantör som vill skicka oss en beställning på 72p x 3. Alltså 72 st apelsinpressar + 144 st lemon/lime-pressar.
Där hade vi/har vi ett litet problem men som vi lätt kan lösa genom kompromiss. Där är problemet att storleken på limepressarna är slut i lagerstatus men vi kan lika gärna beställa den lite större storleken (citronpressarna) och ha den som unipress - alltså till både lime och citron. Det som är frågan som Kina inte har svarat på än är ifall vi kan beställa ett paket GRÖNA citronpressar och ett paket GULA citronpressar + ett paket oranga apelsinpressar. Det borde gå, men det är ju inte helst säkert, de är inte så jätteflexibla hittills men vi har förhoppningar! I så fall tar vi 2 paket gula pressar + 1 paket oranga.
Vi hade ju en kontakt med en svensk fraktfirma i Kina och vi hade räknat ut att vi skulle få en betyldigt billigare fraktkostnad om vi gick genom denna + kvalitetskontroll OCH vår kontaktperson Fredrik har dessutom själv drivit UF-företag och vet vad vi "går igenom". Eden Lee vägrade dock att sammarbeta med oss om vi ville ha frakten genom det svenska företaget (alltså hade han räknat in en del av produktpriset i sitt eget fraktpris) så det kändes ju som en riktig bluff!! Då kändes allting hemsk! Som att vi aldrig skulle komma framåt MEN nu har vi det! Nu har vi hittat en leverantör som vill skicka oss en beställning på 72p x 3. Alltså 72 st apelsinpressar + 144 st lemon/lime-pressar.
Där hade vi/har vi ett litet problem men som vi lätt kan lösa genom kompromiss. Där är problemet att storleken på limepressarna är slut i lagerstatus men vi kan lika gärna beställa den lite större storleken (citronpressarna) och ha den som unipress - alltså till både lime och citron. Det som är frågan som Kina inte har svarat på än är ifall vi kan beställa ett paket GRÖNA citronpressar och ett paket GULA citronpressar + ett paket oranga apelsinpressar. Det borde gå, men det är ju inte helst säkert, de är inte så jätteflexibla hittills men vi har förhoppningar! I så fall tar vi 2 paket gula pressar + 1 paket oranga.
Dessutom har vi kommit igång med riskkapitalet!!!! Så kul!!! Vi har ju då närstående som har investerat MEN OCKSÅÅÅ svenska reumatikerförbundet! Så kul! Vi får 200 kr av dem. De vill att vi skickar en faktura så så fort vi har öppnat vårt bankkonto (vi har bankmöte på tisdag nästa vecka så då är det klartt!) ska vi få iväg en sådan. JAg vet bara inte hur det ska gå till...jag vet inte hur man skickar fakturor eller så... sen undrar jag om porto då blir en utgift för oss...hm..
Dåligt Frida
Ojoj nu har jag varit riktigt dålig, ingen update. Men iaf, nu gåre super, ska skriva ett inlägg när jag kommer hem och berätta mer. Nu har vi haft motgångar ett tag men idag ser vi ljuset!
F